tirsdag 22. juni 2010

Langtidsprosjekt

For en tid tilbake lagde jeg dette sengeteppet til jenta vår.
Hun ønsket et teppe med rosa hjerter.
Så tenkte jeg å lage et til gutten vår, Lasse,
og spurte hvordan han ville ha det.
Han hadde nettopp sett denne filmen som gjorde et veldig inntrykk på han.
Det kan jeg godt forstå, synes selv dette er en bra film.
Den handler om Christoffer Colombus, og oppdagelsen av Amerika.
Filmen kom ut i 1992 (samme år som Lasse ble født),
og var laget av Ridley Scott til 500 års jubileumet for oppdagelsen av Amerika.
Gerard Depardieu gjør et utmerket prestasjon i denne filmen.
Musikken er av Vangelis og er bare helt utrolig flott.
Og så er det seilskutene da; Nina, Pinta, og Santa Maria.
Og da jeg spurte om hva han ville ha på teppet sitt,
var svaret klart:
Han ønsket et teppe med Santa Maria på.
Jepp!
Da måtte vi bare sette igang å lage mønster.
Synes det hørtes ut til å bli et spennende prosjekt.
Han lovte å hjelpe meg med å tegne skuta.

Her er første bilde av dette prosjektet.
Her holder jeg på å lete etter stoffer som kan være med.
Hav og himmel er bestemt, og så var det resten, da.
Bildet er tatt 04.09.2005.
Ting tar tid!!!!
(Har jo holdt på med litt annet, innimellom også, da)


Her er noen arbeids skisser som jeg har brukt underveis.
.........diverse kalkuleringer.


Men nå er endelig prosjektet i ferd med å avsluttes,
holder på med lukkekanten.
Gleder meg til å bli ferdig, samtidig som jeg har likt å være underveis.
Dette er forresten samme quilt som det er bilde av øverst på bloggen.
Har lært mye etterhvert, og har funnet ut at det faktisk
er mening i å la ideer modnes litt før man bestemmer seg for hvordan det blir.
Og så dukker det opp nye ideer, hvis man tar seg bedre tid.


Nyttig lærdom.









3 kommentarer:

  1. Oi, det blir stilig! Imponert over at du tar fram ting som har ligget så lenge. Sånt langtidsprosjekt er ikkeno for en utålmodig sjel som meg.

    SvarSlett
  2. Så spennende! Liker godt at du skriver litt om prosessen underveis og hvordan du har tenkt!

    SvarSlett
  3. Det lyder virkelig spændende og udfordrende!
    Og så dejligt at være fælles om projektet.
    Håber at få det endelige resultat at se.
    Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...